22 sierpnia 2018

Pizza retro, na puszystym spodzie

Taka pizza kojarzy się z PRL-em, taką piekła moja babcia w prodiżu, pamiętam jej smak do dziś :)
Ciasto jest mięciutkie, wyrośnięte, nie ma tu sosu pomidorowego typowego dla pizzy, ale farsz z  plasterkami świeżego pomidora na wierzchu, oblanymi śmietanką z jajkiem. Polecam spróbować.

Piekłam w dużej prostokątnej formie szklanej.
Zainspirowała mnie Liska, zapragnęłam takiej puchatej pizzy, chociaż użyłam swojej sprawdzonej receptury na ciasto.






Składniki na ciasto:

500 kg mąki pszennej T450 lub 500
325 ml letniej wody
2 łyżki oliwy z oliwek
8 g (1 saszetka) suchych drożdży
1 łyżka cukru
1 łyżka soli

Przygotowanie:
Do wody wsypujemy drożdże, cukier, sól i wlewamy oliwę, mieszamy.
Przygotowaną miksturę wlewamy do dużej miski, do której uprzednio wsypaliśmy mąkę i odstawiamy na 10 minut aż drożdże zaczną być aktywne.
Wyrabiamy ciasto, aż będzie odchodzić od ręki ( i miski); Miskę z ciastem przykrywamy czystą ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia aż podwoi swoją objętość. 
Wyrośnięte i odpowietrzone ciasto rozkładamy rękoma w foremce natłuszczonej i obsypanej mąką 
( rozprowadzamy je zwilżoną w oliwie ręką, ciasto jest delikatne i idzie to dość łatwo).
Odstawiamy w foremce na 15 minut aż podrośnie.
Po tym czasie podpiekamy ciasto w rozgrzanym piecyku w 180 stopniach 15 minut, nakładamy przygotowany farsz.

Nadzienie:
500 g pieczarek
2 małe papryki czerwone
1 cebula
2 duże pomidory ( użyłam odmiany podłużnej )
100 g kukurydzy
ser mozzarella lub kozi lub dowolny ulubiony podzielony na małe kawałeczki
zioła do pizzy suszone ( oregano, bazylia )
świeża bazylia (u mnie drobnolistna)
200 g kwaśnej śmietany ( 12 %)
100 g wędliny ( użyłam chudej kiełbasy szynkowej)

Pieczarki kroimy w plasterki i smażymy na maśle krótko, tak by odparować z nich wodę, solimy. 
Paprykę kroimy w paski, cebule w piórka i też krótko obsmażamy, wędlinę kroimy w kosteczkę.
Posypujemy suszonymi ziołami. 

Rozprowadzamy farsz na podpieczonym spodzie, układamy na nim plasterki pomidora, świeżą bazylię,  polewamy śmietaną z jajkiem i posypujemy serem. Wkładamy spowrotem do pieca, zapiekamy 30-40 minut w 180 stopniach ( do zrumienienia wierzchu).






6 komentarzy:

  1. Pysznie się prezentuje i na pewno tak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Och, jak wspaniale wygląda. Ciasto puszyste, wspaniale wyrośnięte. To dopiero musi smakować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miła odmiana jeść puszystą pizzę, polecam ;)

      Usuń
  3. taką piekła też moja Mama i też w czasach PRL:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. No my też pamiętamy taką pizz z dzieciństwa. Mama piekła na grubym drożdżowym spodzie, z kiełbasą, serem, pieczarami i papryką. Robiła jednak sos pomidorowy ale też miała wyjątkowy smak, który pamiętamy do dziś :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz, zajrzyj po kolejny przepis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...