19 listopada 2016

Drożdżowy makowiec "zebra"


Powoli temat świąt i świątecznych wypieków wkrada się na blog, a mak jak najbardziej w tematyce świąt!
Urzekła mnie forma tego ciasta drożdżowego. Klasyczne ciasto drożdżowe, podobne do tego np. na bułeczki rolls piernikowe , ale tutaj paski ciasta układamy spiralnie w okrągłej formie do pieczenia. Trochę przy tym jest zabawy, ale przecież zabawa w kuchni w okresie listopad-grudzień jak najbardziej wskazana! Najlepsze lekarstwo na jesienne smuteczki ( i zmęczenie przy pakowaniu ;-))
Dołączcie do mnie i na świąteczną rozgrzewkę upieczcie taki makowiec.








Ciasto:
500g mąki krupczatki (użyłam zwykłej T450)
30g świeżych drożdży ( miałam 25)
80g cukru ( zmniejszyłam do 50g)
250ml letniego mleka ( użyłam bez laktozy)
1 żółtko ( dałam całe jajko)
100g masła
szczypta soli
szczypta mielonej wanilii

Składniki na masę makową 
250 g maku* ( użyłam mielonego)
70g cukru
1 białko
1 łyżka masła
bakalie (opcjonalnie rodzynki, skórka pomarańczowa, orzechy)
1 łyżeczka ekstraktu z gorzkich migdałów

Na masę makową mak opłukać, zalać wrzącą wodą. Odcedzić na sicie, dobrze odcisnąć przez szmatkę.
W rondelku rozpuścić masło. Dodać mak, cukier . Smażyć przez 5 minut ciągle mieszając. Na końcu dodać ekstrakt migdałowy. Lekko ostudzić i dodać ubitą pianę z białek. Całość wymieszać.
Mąkę przesiać do dużej misy razem z solą i cukrem.
Przygotować zaczyn z drożdży, ciepłego mleka i cukru+łyżka mąki. Zamieszać i odstawić aż drożdże zaczną pracować. Dodać do mąki wraz z jajkami i roztopionym masłem. Wyrobić ciasto, przykryć na ok. 1 godzinę, tak by podwoiło objętość.
Formę 26 cm posmarować tłuszczem i wyłożyć papierem do pieczenia.
Ciasto odpowietrzyć, rozwałkować duży prostokąt 30x 40 cm, kroić paski szerokości 5 cm wzdłuż krótszego boku i układać paski spiralnie zaczynając od środka formy, kończąc na brzegach formy ( tu instrukcja obrazkowa klik). Odstawić do podrośnięcia na 15 minut, posmarować wierzch masłem lub mlekiem z rozkłóconym jajkiem.
Wstawić do nagrzanego piekarnika do 180 termoobieg na ok 35-45 minut. Jak się zrumieni sprawdzić patyczkiem czy ciasto nie jest surowe. Studzić w formie potem na kratce.


*można opcjonalnie użyć gotowej masy makowej z puszki - wersja dla zabieganych.
Wtedy już nie dosładamy, dodajemy tylko łyżkę roztopionego masła i ubite białko.

Przepis stąd, ze zmianami.


11 komentarzy:

  1. Drożdżowe i mak....tandem doskonały. Cudownie się prezentuje Pozdrawiam Zuzia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, bardzo lubię mak w cieście drożdżowym. Pozdrawiam Elu!

      Usuń
  2. Super się prezentuje! Szczególnie w przekroju :) Skusiłabym się na kawałek takiego ciacha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Agnieszko, chętnie Cię poczęstuję :)

      Usuń
  3. Świetny pomysł na pyszne ciasto :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę, to był dobry pomysł je upiec :)

      Usuń
  4. W przekroju wygląda super i pięknie Ci wyrósł ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak się patrzy na takie ciasta to od razu można poczuć Święta :))

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz, zajrzyj po kolejny przepis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...