20 grudnia 2013

Pierogi ulubione


Nie może być wigilii bez pierogów z kapustą i grzybami.
Dla mnie to od dawna jedno z głównych dań, moja babcia robiła niebiańskie pierogi.
Pamiętam jak objedzona w kolację wigilijną, wpychałam w siebie z łakomstwa jeszcze kolejnego pieroga :) 

Pierogi zawsze będą mi się kojarzyć właśnie z moją babcią. Nic tego nie zmieni.
Nie próbuję jej nawet dorównać w mistrzostwie, ale chętnie przywołuję smaki dzieciństwa, które mi się z babcią kojarzą i próbuję je odtwarzać w swojej kuchni. 
Taka chyba kolej rzeczy. Odkurzamy stare zeszyty z przepisami.
Wracamy do tego co ulubione i sprawdzone...
A świąteczny czas sprzyja przywoływaniu wspomnień i smaków które się nam z Bożym Narodzeniem kojarzą.


Pierogi - z serem - to z kolei ulubiona wersja mojej córeczki, może ich zjeść też sporo (chyba ma to po mamusi), a ja szczęśliwa patrzę jak jej smakują i znikają z talerza ("mamusiu one są najlepsze na świecie!").:)
Może nie są najpiękniejsze, ale są domowe.


Wersja pierogów z dodatkiem mąki razowej:

CIASTO PIEROGOWE:
3 szklanki mąki ( dałam 1 szklankę pszennej razowej graham)
1 szklanka gorącej wody (zależy ile wchłonie mąka, tym razem dałam 1 i 1/4)
1 łyżka oleju
1/2 łyżeczki soli
szczypta gałki muszkatołowej


Mąkę przesiać na stolnicę, zrobić w niej wgłębienie, dodać sól, olej . 
Stopniowo dodając ciepłą/gorącą wodę wyrabiać ciasto, zagarniając mąkę do środka wgłębienia. 
Ciasto wyrabiać aż będzie miękkie i elastyczne, przez około 5 - 10 minut. Przykryć ściereczką lub folią spożywczą. 





PIEROGI Z KAPUSTĄ I GRZYBAMI (farsz)

500 g kiszonej kapusty z marchewką
duża garść suszonych grzybów
sól, pieprz
szczypta kminku
szczypta gałki muszkatołowej
1 średnia cebula
3 łyżki oleju do smażenia

Kapustę lekko płuczemy, mocno odsączamy, bardzo drobno siekamy.
Grzybki płuczemy, moczymy, gotujemy 15 minut i odcedzamy pozostawiając wywar.
Cebulę drobno siekamy, szklimy ją na oleju, dodajemy odsączone i posiekane grzybki, na koniec kapustę. Po chwili smażenia doprawiamy i zalewamy szklanką wywaru z grzybów.
Dusimy wszystko pod przykryciem aż płyn odparuje.
Studzimy.






PIEROGI Z SEREM (farsz)


250-300 g twarogu półtłustego
2 łyżki śmietany
1 żółtko
2 łyżki cukru z wanilią



Rozdrabniamy widelcem twaróg ze śmietaną, dodajemy żółtko i słodzimy do smaku.




*


Wykonanie pierogów:

Nastawiamy wodę w garnku na gotowanie, solimy, dajemy odrobinę oleju.
Ciasto trzeba podzielić na 2 lub więcej części, rozwałkować kolejno na placki. Małą szklanką lub foremką wycinać kółka, w środek wkładać farsz, składać na pół i dokładnie zlepiać brzegi.

Wrzucać pierożki na osolony wrzątek, po wypłynięciu gotować przez około 2-3 minut. Można sprawdzić czy pierogi są już miękkie, odławiając jednego na łyżkę cedzakową i dotykając palcem.

Ugotowane pierogi najlepiej smakują zrumienione dodatkowo na patelni z odrobiną oleju lub masła.
Jeśli nie jemy ich "prosto z wody" najlepiej je odgrzać w ten sposób.




 Wigilia 2013

15 komentarzy:

  1. No tak, pierogi na Święta muszą być i koniec:) Ja bardzo lubię!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię pierogi różne nie tylko od święta ;) Tradycje to wspaniała rzecz, a miłe wspomnienia tylko wzmagają chęć przekazywania ich dalej naszym dzieciom. Bardzo apetyczne pierożki, sama szykuję się już do ruskich i z kapustą i grzybami :) Pozdrawiam serdecznie
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam ochotę zrobić ruskie ;-) pozdrawiam

      Usuń
  3. Pierogi z kapustą i grzybkami to obok barszczu najważniejsze dania na kolację wigilijną. Z serem nie robię, ale cóż dla córci...robi się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mojej mamy zawsze była grzybowa, też ją lubię. A pierogi stały punkt programu ;-)

      Usuń
  4. jak pierogi to owocowe, lub ruskie, lub z mięsem :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nic nie pobije tych Wigilijnych :) a co dziwne, poza Wigilią tak mi nie smakują :)

      Usuń
  5. produkcję pierogów zostawiam mojej mamie i siostrze:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam pierogi. U mnie na wigilii rządzą z serem i jagodami :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Eee tam... bez pierogów z kapusta i grzybami może być jak najbardziej - nie może być wigilii bez pierogów z suszonymi/wędzonymi śliwkami... :P

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz, zajrzyj po kolejny przepis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...